Wrocław, hakowanie miasta
Biennale Sztuki Mediów WRO zbliża się nieuchronnie – start już za tydzień, 13 maja.
To już 16. edycja najciekawszego moim zdaniem cyklicznego wydarzenia na polu sztuki współczesnej organizowanego w Polsce. Inicjatorami i od ćwierćwiecza nieustannie głównymi animatorami WRO są Viola i Piotr Krajewscy ze swoimi znakomitymi współpracownikami z Centrum Sztuki WRO.
Od blisko dekady współpracuję z nimi, w tym roku kooperacja wchodzi na wyższy poziom – jednym z punktów programu Biennale będzie sympozjum „Hakowanie społecznego systemu operacyjnego”. Poniżej nieco więcej o programie, sympozjum inauguruje z kolei program Wrocław – Miasto/Laboratorium przyszłości, jaki będzie realizowany w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 (więcej o Laboratorium już niebawem).
Podczas sympozjum podejmiemy kwestię niewidzialnej rzeczywistości – różnych sił, które z ukrycia mają wpływ na jednostkowe i społeczne zachowania. Te siły za socjologiem Barry Wellmanem nazywam społecznym systemem operacyjnym – w czasach zdominowanych przez cyfrowe media, kiedy kontakt z rzeczywistością i innymi ludźmi w coraz większym stopniu wymaga zastosowania technicznych interfejsów, pojęcie SSO to więcej niż metafora.
To, jak działają Facebook i Google, w jaki sposób monitorowane są cyfrowe ślady zostawiane przez każdego użytkownika Sieci – tworzy coraz gęstszy kontekst codziennego życia. Niewidoczny, dla wielu użytkowników niemal przezroczysty, a jednak to właśnie algorytmy wyszukiwarki Google mają coraz większy wpływ na informacje, z jakich korzystamy, a algorytmy Facebooka decydują w coraz większym stopniu o gęstości relacji z konkretnymi osobami.
Chcemy jednak uniknąć technologicznego fetyszyzmu, więc podejmując temat „niewidzialności”, pokazywać będziemy także inne niż techniczne jej aspekty oraz sposoby „hakowania”, czyli uwidaczniania tych sił i oporu wówczas, gdy stają się zbyt opresyjne lub dominujące.
Zaproszenie do sympozjalnego hackathonu przyjęli: Bogna Świątkowska, Oliver Ressner, Alain Renk, Piotr Wyrzykowski, Maciej Frąckowiak, Karol Piekarski. Szczegółowy program ze streszczeniami wystąpień już niebawem na stronie Biennale, wtedy też bliżej przedstawię uczestników Sympozjum.
Miejscem akcji będzie nowa Biblioteka Uniwersytetu Wrocławskiego, niezwykły budynek – jeszcze pusty, bez książek. Ta pustka – biblioteka bez książek – tworzy doskonały kontekst do działań, których tematem jest posthumanistyczna kultura i sztuka epoki cyfrowej.
Więcej o Biennale w Gazecie na Wro (w numerze także mój tekst o Hakowaniu).